Politika EÚ v oblasti agropotravinárstva podporuje konkurencieschopnosť odvetvia
Európska komisia zverejnila „Hodnotenie vplyvu politiky EÚ na podporu poľnohospodárstva na vnútorných trhoch a trhoch tretích krajín“. Predchádzala mu externá štúdia a verejné konzultácie.
V hodnotení sa Komisia zamerala na preskúmanie účinnosti, efektívnosti, relevantnosti, súdržnosti a pridanej hodnoty EÚ opatrení v oblasti politiky vykonávaných v rokoch 2016 až 2019. Bude využité na celkové zhodnotenie politiky plánovanej na rok 2021, ktorej cieľom je zvýšiť jej príspevok k udržateľnej výrobe a spotrebe v súlade s cieľmi stratégie Komisie „Z farmy na stôl“.
Z hodnotenia vyplývajú nasledovné zistenia:
- politika EÚ v oblasti propagácie agropotravín je pri podpore jej cieľov účinná a efektívna;
- ciele politiky sú
- relevantné pre potreby zúčastnených strán,
- reagujú na výzvy trhu,
- majú jasnú pridanú hodnotu EÚ,
- je potrebné ich lepšie zosúladiť s vyvíjajúcimi sa spoločenskými potrebami a politickými prioritami;
- činnosti financované v rámci propagačnej politiky účinne prispievajú k zvyšovaniu predaja a spotreby výrobkov EÚ propagovaných na cieľových trhoch;
- celková podpora osvetových a propagačných činností je účinná a má zavedené správne nástroje na splnenie cieľov tejto politiky;
- politika sa implementovala efektívne, avšak boli zaznamenané určité rozdiely v závislosti od typu programu, pričom priame riadenie sa realizovalo vo všeobecnosti efektívnejšie;
- politika EÚ v oblasti propagácie agropotravín je najrelevantnejšia pre činnosti mimo EÚ, pretože financované činnosti zvyšujú povedomie a zlepšujú vnímanie kvality výrobkov EÚ;
- politika je vnútorne súdržná;
- v rámci politiky neboli zistené žiadne väčšie nezrovnalosti s ostatnými politikami EÚ, vrátane politík v oblasti zdravia, podnebia, životného prostredia a rozvoja (hodnotenie nepokrývalo súlad s politikami, ktoré sa začali v poslednej dobe, najmä so stratégiami „Z farmy na stôl“ a „Biodiverzita“);
- politika propagácie môže hrať v rámci zeleného prechodu väčšiu úlohu, napríklad zosúladením jej strategických priorít s ostatnými príslušnými oblasťami EÚ;
- oblasti, v ktorých je čo zlepšovať:
- zlepšenie výmeny poznatkov a skúseností medzi príjemcami,
- ďalšie skúmanie väzieb medzi propagačnými programami a vlastnými iniciatívami Komisie,
- zlepšenie súladu s ostatnými politikami EÚ.
Výťah a preklad z originálu
Zdroj: